تعرف على كيفية فحص السيارات الجديدة والمستعمله قبل الشراء وبدون مكانيكى او خبره

admin الأحد، 3 ديسمبر 2017
اهلا بكم من جديد فى موقعكم رائج نت بعد ان تكلمنا فيما سبق عن كيفية شراء سيارة مستعملة تناسب احتياجاتنا وتعرفنا على خطوات الشراء والبحث عن سيارة مناسبة سنقدم اليوم موضوع رائج ومنتشر وهام جدا لكل من يرغب بشراء سيارة وخصوصا المستعملة وسنتطرق فى هذا الموضوع لـ كيفية الكشف الظاهرى على السيارة قبل الشراء وذلك فى عدة نقاط اساسية اولا بالنسبة للسيارات الجديدة سنتكلم عن كيفية فحص السيارات الجديدة قبل استلامها من المعرض وما هى الاوراق والمستندات التى ستستلمها مع السيارة وثانيا بالنسبة للسيارات المستعملة وسنتعرف على كيفية فحص السيارة المستعملة  بدون ميكانيكى وبدون خبرة كبيرة وسنتكلم هنا على الفحص الظاهرى قبل الكشف عليها فى البنزينة او عند ميكانيكى متخصص وفى النهاية سنتكلم عن طريقة البيع والشراء وما هى اجراءات تسجيل السيارة فى الشهر العقارى 


اولا: كيفية استلام وفحص  السيارات الجديدة (الزيرو) من المعرض


1-المعاينة النظرية للسيارة من الخارج والتاكد انها تظهر بمظهر الجديدة وخلوها من اى تجاريح وخدوش والنظر فى ابواب السيارة وغلق وفتح الابواب عدة مرات والتاكد من اقفال الشنطة والكبوت ونتاكد ان الجلد الى بيكون فى الابواب حالتة جديدة ثم بعد ذلك النظر للكاويتش فيجب ان يكون جديد تماما وتعاريج الكاوتش جديدة غير ممسوحة وبحالة جيدة جدا وبعد ذلك ننظر داخل السيارة ونتاكد ان الفرش بحالة ممتازة وخالى من اى فتحات او خدوش ونقوم بتحريك الكراسى والجلوس عليها والتاكد من حزام الامان يجب ان يكون جديد تماما ومشدود ثم ننظر الى عداد السيارة فيجب يكون من 30 الى 50 كيلو على الاكثر  وبعد ذلك نفتح الشنطة وننظر تحت الفرش يجب ان يكون نظيف وخالى من اى صدأ او بارومة وبعد ذلك ننظر داخل الكبوت على الموتور والحوض يجب ان يكون فى منتهى النظافة وخالى من اى نقاط صدأ او بارومة  او زيوت او اى دهان حديث او مختلف عن باقى اجزاء السيارة وبعد ذلك النظر الى الفوانيس والكشافات واختبارها واختبار المساحات والتاكد ان كل شىء فى مكانة الطبيعى وبعد ذلك يتبقى اختبار قيادة السيارة واختبار الفرامل والفتيس وبكدا لو مفيش اى مشاكل وكل حاجة طبيعية يقى السيارة تمام ومبروك عليك اما لو فيها اى مشكلة حتى لو فنوس مكسور او مشروخ يبقى سيبك من العربية دى لانك بتشترى زيرو فلازم يكون كلو زيرو مفيش حتى خدش وصمم انك متاخدش العربية دى حتى لو المعرض قالك انه هيعملك ال فيها ...
2-استلام العربية والاوراق بتبقى عبارة عن المستندات الى المعرض استورد بيها العربية دى  زى شهادة الجمارك وجواب موجه للمرور والورق بيكون مذكور فية رقم الشاسية ورقم الموتور وبع كدة بتطلع بالورق دة على المرور وترخص العربية باسمك والموضوع دة ممكن يفيدك جدا (اجراءات ترخيص السيارة فى المرور) وبكده يبقى الف مبروك عليك السيارة الجديدة ومتنساش تعمل شير للموضوع ده علسان غيرك يستفيد..


ثانيا:طريقة الكشف والفحص للسيارات المستعملة قبل الشراء وبدون ميكانيكى


قبل كل حاجه لازم تشوف رخصة العربية وتتاكد ان ال بيبيع هو ال اسمة فى الرخصة وان رقم الموتور والشاسية ال فى الرخصة هما ال فى العربيه ومتشتريش من توكيل الا من ناس ثقه تعرفهم شخصيا لان التوكيلات المضروبة كتيرة ومنتشره
1-الفحص النظرى من الخارج لكاوتش السيارة:هتقف بعيد عن العربية حوالى 3 متر وتشوف العجل الخلفى من تحت هل المسافات بين العجل مظبوطة ول تحس ان كل عجلة زعلانة من ال قصدها لو تمام يبقى شوف العجل ال قدام بعد ما تعدل الدريكسيون وبعدين شوف العجل من الاجناب واتاكد ان متوسطن صح وبعدين نقرب نبص على الكاوتش نفسة هل ممسوح ومتهالك ول كويس وحالتة جيدة

2-الفحص النظرى لهيكل السيارة:هنبعد عن العربية مترين ولازم يكون الاضائة كويسه يعنى العربيه تشوفها بالنهار ونلف حوالين العربيه ونبص على الفواصل بتاعت البيبان والشنطه والكبوت هل متوازيه ول تحس مكان واسع ومكان ضيق وكذلك اماكن الكشافات بتاعت السيارة المستعملة هل فى مكانها الطبيعى ول فيها حاجه غلط 


وبعد كده نفتح الشنطة ونبص على هيكل الشنطة واللحامات الموجودة هى الاصلية ول فيها حاجه ونفس الكلام على الكبوت وبعدين نفتح البيبان ونبص على القوايم هل مظبوطه ول فيها اى تعرجات او لحامات وطبعا اى حاجة مش مظبوطه تعرف ان فيه خبطه فى المكان ده وممكن الخبطه دى لو شديده تكون اثرت فى اساسات العربيه وخصوصا لو الخبطه من قدام وبعد كده نشوف الدهانات لو فبريكه من الخارج المفروض متكونش فيها الى دهانات من الخارج وكمان لازم نتاكد ان اللون متناسق يعنى نبص على العربية من بعيد هل فى اى مناطق غامقه او فاتحه ونبص على سقف العربيه من فوق هل متناسق ول فية تعرجات اما لو راشة من الخارج فلازم نتاكد السقف فبريكة ول لا ولو راشه سقف لاوم تسال عن السبب , نيجى بقى للبارومة دائما البارومه مكانها الحتت المزنوقه يعنى نبص تحت فرش الشنطه وفى العربية من تحت وفى الدواسات وتحت الكراسى والعتب وزوايا السقف.

3-الفحص النظرى للسيارة من الداخل:نفتح العربيه ونقعد فيها ونجرب الكراسى ونحركة ورا وقدام ونبص على الحالة العامة للفرش بتاع العربية وده بيعكس اهتمام صاحبها بيها وبعدين نبص على الابواب من الداخل هل متربط كويس ول فية حتت واسعة ونرفع الزجاج ونزلة وبعدين ندور ونختبر العدادات ونبص كويس على الطبلوه ولو متغطى نعريه ونشوف من تحت وفوق هل فى اى لحامات او شروخ وخصوصا من الاجناب وبعدين نبص  على زجاج العدادات هل مفكوك لوعلية اثار فك وتركيب يبقى تم اللعب فى العدادات قبل كده 

 وبعدين نختبر الدريكسيون ونلفه يمين وشمال على الاخر ونشوف مدى استجابة العجل وهل فى صوت طقة ول لا لو فية او الاستجابة بتاعت العجل ضعيفة يبقى فية مشكله فى الدريكسيون وبعد كده نختبر الاضائه والكشافات وبعدين نجرب الفتيس والعربيه واقفه  وبعدين نفتح الكبوت وندور العربية ونسمع صوت الموتور هل عالى ول مكتوم ول طبيعى وبعدين نبص حوالين الموتور هل نضيف ول فيه زيوت وشحوم وبعدين نستنى شويه وندوس بنزين ونبص على العادم بتاع السيارة يجب ان يكون بدون لون ومفهوش ريحة بنزين وبعدين نبص على مياه العربية هل عليها زيت او لونها متغير جامد لو لونها مدى على لون الطحينة يبقى فى مشكلة فى الموتور  ..  

باقى بقى تمشى بالعربية وتجرب الفتيس وسحب الموتور والدواسات واستجابت الفرامل ولو كلو تمام يبقى تطلع على البنزينة وترفع العربية ولو التقرير تمام يبقى تروح عند مكانيكى معرفة يبص على الموتور ولو كلو تمام يبقى الف مبروك

وفى الختام احب اوضح اننا بنتكلم عن سيارة مستعملة يعنى وارد جدا يكون فيها مشاكل وعلشان كده انا حاولت اذكر كل صغيرة وكبيرة فى الفحص النظرى ال مش محتاج مكانيكى ولا خبرة كبيره وده علشان لما تشترى عربية تكون عارف فيها اى وتقدر تقدر سعرها كويس وتعرف هتصرف عليها كام تقريبا وطبعا كل حاجة ليها حل طالما مش مؤثرة على سلامة العربية يعنى لو عربية فيها خبطة بسيطة او كشاف مكسور او ضبط فرامل يبقى الموضوع بسيط اما لو فيها لحامات او بارومة منتشرة يبقى سيبك منها افضل.

ونصحتى اولا متستعجلش وانت بتشترى عربية لانك ممكن تلبس فى حاجة تبيعك هدومك وتانىا متشتريش عربية فيها مصاريف حتى لو بسيطه يعنى لو لاقىت صاحب عربية يقلك محتاجة 500 جنية بس مصاريف اسأل نفسك طالما الموضوع بسيط معملهاش هو ليه وليه سايبها كده وده كمان دليل انه مهمل وان فيها خبايا ومصايب 5000 ج مش 500 جنية رابعا اى حد يقولك مش هكشف فى بنزينة او اى محاولة تهرب من الفحص عند المكانيكى يبقى سيبك منه خالص ده بيكون خايف لتكتشف البلاوى ال فى العربية ال هو بيكون عارفه كويس ومعالجها مؤقتا لحد ما يبيع وبعدين تظهرلك العيوب.

اضغط هنا علشان تعرف اجراءات البيع والشراء وخطوات تسجيل سيارة بالشهر العقارى
واضغط هنا لتشاهد نموذج عقد بيع سيارة
شاهد ايضا طريقة الكشف على السيارات المستعملة كالمحترفين بالصور من هنا